اهمیت پیش بینی فروش

پیش بینی فروش

 پیش بینی فروش چیست؟

پیش بینی فروش فرآیند پیش بینی عملکرد آینده بر اساس اطلاعات در دسترس از عملکرد گذشته است. اختصاص مقادیر کافی از منابع برای پاسخگویی به نیازهای آینده کسب و کار و دستیابی به موفقیت بدون داشتن یک فرآیند پیش بینی فروش، محقق نخواهد شد. برای هر شرکتی صرف نظر از اندازه آن، این فرآیند یکی از مهم ترین بخش ها را تشکیل می دهد و لازمه ی رشد مداوم آن است.

امکان سنجی فروش, پیش بینی فروش, روش های پیش بینی فروش, مطالعه بازار


اهمیت پیش بینی فروش

اهمیت پیش بینی فروش بر کسی پوشیده نیست. کسب و کارها برای برنامه ریزی جهت میزان سرمایه گذاری خود، عرضه محصولات جدید و تصمیم گیری روی ابعاد مختلف محصول؛ نیازمند انجام پیش بینی فروش دقیق می باشند. تصمیم های کلیدی که بر اساس پیش بینی فروش، صورت می گیرد عبارتند از:

  • تعداد افراد مورد نیاز
  • سطح برنامه های تبلیغاتی مورد نیاز
  • سطح سرمایه گذاری مورد نیاز

معیارهای انتخاب روش پیش بینی فروش

روش های مختلفی جهت پیش بینی وجود دارد. انتخاب از میان روش های پیش بینی فروش موجود، بر اساس معیارهای زیر صورت می گیرد:

  • درجه دقت مورد نیاز : اگر پیش بینی فروش، شامل ریسک های زیادی باشد باید پیش بینی با حد اکثر دقت ممکن صورت گیرد حتی در صورت افزایش هزینه ها.
  • در دسترس بودن داده و اطلاعات : در بعضی از بازارها اطلاعات فروش ارزشمندی موجود می باشد ( مانند بازار خرده فروشی لباس، مواد غذایی و…) اما در سایر بازارها اطلاعات قابل اطمینان و به روز در دسترس نیست.
  • بازه زمانی: برای مثال پیش بینی فروش هفته آینده با پیش بینی فروش 5 سال آتی متفاوت بوده و زمان و هزینه متفاوتی را می طلبد.
  • چرخه عمر محصول: میزان اطلاعات فروش در دسترس برای محصولی که در مرحله معرفی قرار دارد با محصولی که در مرحله اشباع قرار دارد متفاوت است.

امکان سنجی فروش, پیش بینی فروش, روش های پیش بینی فروش, مطالعه بازار


اشتباهات رایج در پیش بینی فروش

  • تاثیر گذاشتن افکار روی واقعیت

اگرچه پیش بینی ها 100% دقیق نیستند؛ اما نباید اجازه دهیم که افکار مثبت یا منفی ما بر نتیجه گیری ما از داده ها و واقعیت های موجود تاثیرگذار باشد. احساسات و شواهد؛ چه مثبت و چه منفی، حدس هایی هستند که براساس داده های قابل اندازه گیری حاصل نشده اند پس قابل اتکا نیستند.

  • عدم به روز رسانی پیش بینی ها

پیش بینی فروش سال یا ماه قبل، توجهی به تغییر شرایط  یا کسب اطلاعات جدید ندارند، بنابراین بر اساس بازخوردهای حاصله باید پیش بینی  ها، پیوسته به روز رسانی شوند و نواقص آن ها برطرف گردد.

امکان سنجی فروش, پیش بینی فروش, روش های پیش بینی فروش, مطالعه بازار

  • عدم اطمینان از صحت داده ها

اطلاعات مربوط به فروش، گسترده و گاهی متناقض می باشد، بنابر این اطمینان از صحت داده های موجود که مبنای پیش بینی  را تشکیل می دهد ضروری است.

  • عدم ارتباط با خریداران

اگر شما در ارتباط نزدیک با شخصی که قصد خرید دارد نباشید، تجزیه و تحلیل رفتار او برای شما کاری دشوار خواهد بود و ممکن است از تغییر سلیقه یا انتظارات مشتری آگاهی نداشته باشید.

اجتناب از این اشتباهات تضمین گر یک پیش بینی 100% دقیق را نیست، اما تضمین می کند که پیش بینی شما بر اساس واقعیات صورت گرفته است.

 


امکان سنجی فروش, پیش بینی فروش, روش های پیش بینی فروش, مطالعه بازار

مشاوره رایگان بازاریابی و فروش محصولات

با توجه به دغدغه مندی بسیاری از تولیدکنندگان برای فروش محصولات؛ شرکت مرصا اقدام به ارائه خدمات مشاوره بازاریابی و فروش نموده است. علاوه بر مشاوره، کارشناسان این شرکت پس از بررسی محصول و مشتریان هدف آن راهکارهای قابل پیاده سازی و اجرایی در راستای افزایش مشتریان شما ارائه خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می توانید با واحد بازرگانی مرصا تماس حاصل فرمایید.


در حال حاضر به عنوان مدیر تولید خط چاپ و مونتاژ در کارخانه مرصا فعالیت می کنم. مدرک کارشناسی رو در رشته مهندسی رباتیک از دانشگاه صنعتی شاهرود گرفتم و ارشد رو در رشته مدیریت در دانشگاه تهران ادامه دادم. از سال 1396 رسما فعالیتم رو در شرکت مرصا شروع کردم و تجربیات و مطالعات شخصیم رو به اشتراک می گذارم.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *