مراحل تجاری سازی ایده های جدید و اختراعات

مراحل تجاری سازی ایده

بسیاری از مردم تصور می کنند که داشتن یک ایده جدید یا یک تصویر کلی از محصولی جدید برای کسب سودی قابل توجه کافی است، اما باید دید که آیا این ایده خام قابلیت تجاری سازی و ورود به بازار را دارد. بررسی مراحل تجاری سازی  ایده شما را در تصمیم گیری یاری خواهد رساند.

 

مراحل تجاری سازی ایده ها

مراحل تجاری سازی ایده ها به شرح زیر میباشد:

  • تست و آزمایش ایده

در این مرحله ابتدا باید ایده خود را  سبک و سنگین کرده و مورد آزمایش  قرار داد، برای این منظور باید یک نمونه اولیه از محصول ساخته شود چرا که اگر یک نمونه اولیه از محصول وجود نداشته باشد نمی توان با قطعیت اظهار نظر کرد.

بنابراین اولین گام، تلاش برای تبدیل آن ایده به یک نمونه اولیه از محصول می باشد. بسیاری از اختراعات موفق دارای چندین نمونه اولیه هستند که به تدریج بهبود یافته است. این نمونه های اولیه به عنوان پیش بینی کننده های موفقیت محصول مطرح هستند.

سپس باید این نمونه اولیه را در اختیار یک مشتری واقعی و برای پاسخگویی به یک نیاز واقعی قرار داد تا ایراداتی که مشتری شناسایی می کند را نیز برطرف نمود.

 تست و آزمایش ایده

  • ارائه و مستند سازی ایده یا اختراع

در مرحله بعد باید با مراجعه به مراجع رسمی و طی مراحل قانونی ایده یا اختراع خود را به ثبت رسانید. قبل از ثبت اختراع بایستی مواردی نظیر اطلاعات خصوصی کسب و کار، برندها و لوگوها، میزان نوآوری محصول، عدم  تخطی حقوق سایرین بررسی گردد.

یک برگه ثبت اختراع باید شامل موارد زیر باشد:

عنوان

خلاصه ای از ایده یا اختراع

نام اختراع

نام صاحب اختراع

تاریخ انتشار

شماره ها و کدهای تجاری

 عملکرد فنی محصول و همچنین نیاز یا مشکلی که توسط این محصول برطرف می شود نیز بایستی شرح داده شود.

قسمت آخر نیز شامل ادعای شما مبنی بر حفظ حقوق قانونی مربوط به ایده یا اختراع می باشد. این حفاظت ها بر اساس نوع محصول متفاوت بوده و مانع از کپی برداری محصول شما توسط دیگران می شود و شامل حقوق مالکیت مادی و معنوی، کپی رایت و…. می باشد.

 

ثبت اختراع

  • ارزیابی بازار محصول

ارزیابی بازار، سومین مرحله از مراحل تجاری سازی ایده می باشد که برای بررسی آن باید به دو سوال کلی پاسخ داد:

آیا امکان موفقیت شما در این بازار وجود دارد؟contact mersaارزیابی بازار

برای موفقیت در بازار چند شرط وجود دارد:

به مشتری دسترسی داشته باشید و بتوانید مشتری هدف خود را شناسایی کنید.

مشتری هدف را از وجود محصول خود آگاه کنید.

قادر باشید یک سری ارزش های اضافی و مکمل برای محصول خود ایجاد کنید.

 ارزیابی بازارآیا بازار  مورد نظر ارزش ورود را دارد؟

برای ارزیابی ارزش بازار، پاسخ به سوالات زیر می تواند راهگشا باشد:

چه تعداد از مصرف کنندگان از این محصول استفاده خواهند کرد؟

چه تعداد از مصرف کنندگان در حال حاضر از محصولی مشابه استفاده می کنند؟

میزان مصرف آنها چقدر می باشد؟

میانگین قیمت محصولات مشابه چقدر می باشد؟

پیش بینی شما  از سود چه میزان می باشد؟

ارزیابی بازار

  • تامین منابع فنی و مالی مورد نیاز

در این مرحله باید تمام منابع و تجهیزات فنی مورد نیاز و هم چنین سرمایه های مورد نیاز جهت اجرای طرح برآورد و راهکارهایی جهت تامین آنها ارائه گردد.

هرچه  ایده شما به سرمایه اولیه کمتری نیاز داشته باشد، شانس بیشتری برای موفقیت دارد. هم چنین دقت پیش بینی های شما در مرحله قبل و ارائه این پیش بینی ها به صورت آمار و ارقام قابل اتکا نیز می تواند موجبات جذب سرمایه گذار برای طرح شما را فراهم آورد.

  • کسب مجوزهای لازم و شروع به کار

آخرین مرحله از مراحل تجاری سازی ایده کسب مجوز و شروع به کار می باشد. در این مرحله پس از کسب اطلاعات و مجوزهای لازم، بهترین راه برای معرفی محصول مورد نظر به بازار شناسایی می شود.

تیم ما، شما را در ارزیابی ایده و بررسی راهکارهای  مورد نیاز جهت تجاری سازی ایده تان یاری خواهد کرد.

 

مراحل تجاری سازی


مقالات مرتبط:

امکان سنجی طرح ؛ چرا؟ امکان سنجی طرح ، فرآیندی است که یک پروژه را قبل از ابتدایی ترین مراحل اجرای طرح ارزیابی کرده و میزان موفقیت را پیش بینی ...
امکان سنجی طرح تولیدی محدود بودن منابع، ايجاب می‌کند تا از امكانات موجود به صورت بهينه استفاده شده و سرمايه‌ها به بهترين شكل ممكن به‌كار گرفته...
روش امکان سنجی طرح صنعتی روش امکان سنجی طرح های صنعتی چگونه است؟ مطالعات امکان سنجی طرح های تولیدی ، به مجموعه ارزیابی هایی گفته می شود که امکان...
0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *