چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی

 مقدمه:

چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی” عنوانی است که برای ارائه اطلاعات ضروری در امر فروش و بازاریابی شرکت های تولیدی و صنعتی در قالب مقالات بهم پیوسته ارائه خواهد شد.عبارت جدایی ناپذیر از بحث “فروش” که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، “بازاریابی” می باشد. شروع این بحث را با مثال جالبی از فیلیپ کاتلر(1938)، برای معرفی یک شرکت موفق در حوزه بازاریابی آغار می کنیم.


NASCAR مخفف: انجمن ملی مسابقات ماشین های اسقاطی (National Association for Stock Car Auto Racing).

 

چرخه بازاریابی و فروش شرکت نسکار

آنچه در گذشته Nascar در ذهن آمریکایی ها تداعی می کرد، یک مشت آدم بی سواد و فقیر با ماشین های اسقاطی بودند که در خرابه ای وقت گذرانی می کردند. اما امروزه Nascar تبدیل به یک تجربه هیجان اگیز و بسیار جذاب برای تمامی آمریکایی ها شده است به طوری که دومین برنامه پرمخاطب ورزشی در تلویزیون است و از هر 10 نفر 4 نفر این مسابقات را پیگیری می کنند. از طرفی به طور میانگین هر طرفدار Nascar سالانه 700 دلار خرج چیزهای مرتبط با مسابقات نظیر لباس، کلکسیون و … می کند.

 

چرخه بازاریابی و فروش (بازاریابی نسکار)

در واقع Nascar از یک مسابقه ماشین های قدیمی تبدیل به یک شرکت بزرگ بازاریابی شده است که به کمک اسپانسرهای خود سالانه 3 میلیارد دلار درآمد دارد!

اما رمز این موفقیت باور نکردنی چه بود؟ در این مقاله به تشریح آن خواهیم پرداخت:

آنچه که این موفقیت باور نکردنی را برای Nascar به ارمغان آورده است، ایجاد یک رابطه بادوام با مشتری است.

هرساله تماشاچیان توسط تورهای ملی به تمام مسیر مسابقه در سراسر آمریکا سفر کرده و به تماشای مسابقات می پردازند. Nascar بجای سرکیسه کردن مشتریان و فروش نوشیدنی و غذا با قیمت های بسیار بالا، به آنها توصیه می کند غذای مورد نیاز خود را به همراه بیاورند. با این کار شاید مشتریان امروز را از دست بدهد، اما آنها را برای فردا حفظ خواهد کرد. همچنین Nascar با ایجاد یک محیط امن و بی خطر برای کودکان، امکان لذت بردن خانواده ها را از این ورزش فراهم کرده است.

 

چرخه بازاریابی و فروش (مشتری مداری نسکار)

 

از طرفی Nascar با پوشش تلویزیونی مسابقاتش به فکر طرفدارانی که نمی توانند به محل مسابقات بیایند نیز بوده است؛ علاوه بر این Nascar مشاهده این تجربه هیجان انگیز را از طریق وب سایت خود نیز مهیا کرده است. نکته مهم دیگری که Nascar به آن توجه کرده است، امکان حضور در مسابقات توسط هر فرد عادی است که کمی با رانندگی آشنایی دارد!

و در نهایت همه این طرفداران پرشور برای Nascar و حامیانش موفقیت های مالی بسیاری فراهم آورده اند. شبکه های تلویزیونی هرساله میلیاردها دلار برای پخش مسابقات به این شرکت می پردازند. همچنین تحقیقات نشان داده است که طرفداران این مسابقات بسیار وفادارتر از سایر مسابقات هستند و محصولات شرکت های حامی را تا 3 برابر بیشتر مصرف می کنند! چنین رابطه قوی بین شرکت و طرفدارانش باعث شده بیش از 50 شرکت بزرگ در آمریکا علاقه مند به حمایت از این مسابقات شوند.

چرخه بازاریابی و فروش(اسپانسرینگ نسکار)

 

Nascar یک شرکت حرفه ای بازاریابی است که خوب می داند چطور ارزش های موردنظر مشتریان را بوجود بیاورد تا تبدیل به ایجاد یک رابطه قوی و دائمی با مشتریان شود.

آنچه وجه شباهت Nascar با سایر شرکت های موفق امروز می باشد، تمرکز شدید بر مشتری مداری و الزام به امر بازاریابی است.


آنچه که از مثال Nascar عایدمان می شود آن است که؛ آموختن فرآیند بازاریابی برای هر فردی که به فکر تاسیس یا گسترش کسب و کار خود باشد امری لازم و ضروری است.

بنر بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی

آنچه که بسیاری از ما پس از شنیدن عبارت “بازاریابی” به ذهنمان خطور می کند، پیام های بازرگانی تلویزیون، بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر و روزنامه ها و… است. اما باید بدانیم بازاریابی صرفا در تبلیغات خلاصه نمی شود و تبلیغات تنها بخش نمایان و وسیله ای برای بازاریابی است.

امروزه مفهوم بازاریابی بیشتر به مانند یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که با ایجاد یک رابطه مستحکم و ارزشمند با مشتری برای وی ایجاد ارزش کرده و از طریق آن از طرف مشتری ارزش متقابل دریافت می کند.

بازاریابی فرآیندی است که یک رابطه برد- برد و سودمند را میان شما و مشتری تان ایجاد می کند.

 

چرخه بازاریابی و فروش (رابطه برد-برد)

 

برای ایجاد این رابطه قوی باید اصولی را رعایت کرد که ما به آن چرخه بازاریابی و فروش محصول می گوییم. این تعریف یک مدل 5 مرحله ای را شامل می شود که فرآیند بازاریابی را به طور کامل پوشش خواهد داد.

چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی :

  1. درک بازار، نیاز های مشتری و خواسته هایش
  2. طراحی یک استراتژی بازاریابی مشتری گرا
  3. ایجاد یک برنامه بازاریابی جهت ارائه بهترین ارزش ها
  4. برقراری یک رابطه هوشمند با مشتری
  5. دریافت ارزش از جانب مشتری جهت ایجاد سود و درآمد

 

چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی
هرچند عناوین این پنج مرحله به سادگی بیان کننده کل موضوع است، اما اجرای هرکدام ظرافت ها و نکات خاصی را شامل می شود که در مقالات بعدی به توضیح هر مرحله خواهیم پرداخت. ادامه دارد…


 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *