چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی1

 چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی

در مقاله ی قبل مراحل چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی را نام بردیم ؛

چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی

از اینجا به بعد به توضیح هر مرحله می پردازیم؛


بخش اول؛ درک بازار، نیاز های مشتری و خواسته هایش

چرخه بازاریابی وفروش یک شرکت تولیدی

این بخش اولین گام فرآیند بازاریابی است که  خود چند مرحله را شامل می شود:


الف- نیاز، خواسته و تقاضا:

نیاز:

مهمترین اصل بازاریابی نیاز است.

 

چرخه بازاریابی وفروش(نیازها)

 

  • مشتری چه نیازی دارد که می تواند به وسیله محصول ما آن را مرتفع نماید؟
  • چه روش یا محصولات جایگزینی هستند که در حال حاضر برای رفع این نیاز استفاده می شوند؟
  • این نیاز تا چه حد برای انسان ضروری است؟(جزو نیاز های اولیه فیزیولوژیک است یا برای رفع نیاز های سطوح بالاتری مصرف می شود؟)

پاسخ به این سوالات، مهم ترین بخش از بازاریابی یعنی شناخت نیازهاست که با اجرای صحیح مطالعات نیازسنجی می توان به آن پاسخ داد.

خواسته:

نوعی از نیاز که با توجه به فرهنگ و خصوصیات شخصیتی هر فرد متفاوت است، مثلا همه افراد به غذا نیاز دارد ولی یک ایرانی خواهان چلوکباب، یک آمریکایی همبرگر و یک ایتالیایی با پیتزا این نیاز را برطرف می کند. آنچه به خواسته ها شکل می دهد، فرهنگ عمومی و جامعه است.

تقاضا:

وقتی علاوه بر خواسته، مشتری قدرت خرید داشته باشد تقاضا ایجاد می شود. شرکت های موفق وقت زیادی را صرف یادگیری و درک نیاز ها، خواسته ها و تقاضای مشتری می کنند .


ب- محصول:

همان چیزی است که ما برای آن بازاریابی می کنیم که می تواند یک کالا، خدمت، اطلاعات، تخصص یا هر چیز دیگری باشد. حال که نیاز مشتری را شناختیم، قرار است با ارائه یک محصول آن نیاز را مرتفع نماییم.

 

infoدر این زمان مشکل شایع “نزدیک بینی بازاریابی” بوجود می آید. شما زمانی دچار نزدیک بینی بازاریابی می شوید که بجای توجه به دلیل مراجعه مشتری به شما، تمام توجه خود را به محصول معطوف کنید و از درک نیاز واقعی مشتری غافل بمانید.

 

بازاریابی نزدیک بینی

 مثلا یک تولید کننده نوک مته سایز 7 ممکن است تصور کند که مشتریانش به این نوک مته احتیاج دارند در حالی که نیاز اصلی مشتریان در واقع ایجاد یک سوراخ 7 میلیمتری است. هرگاه محصول یا راه حلی پیدا شود که این سوراخ را به شکل ساده تر یا ارزان تری ایجاد کند، این فروشنده با مشکل مواجه خواهد شد.

نیاز همان است، اما مشتری خواستار محصول جدید است!

 

اما در بسیاری از موارد صرف رفع نیاز در ارائه محصول مطرح نیست . برای مثال هدف مصرف کننده از پوشیدن یک لباس برند، صرف پوشش و زیبایی (رفع نیاز) نیست و آن لباس می تواند به فرد اعتبار هم بدهد.

بازاریابیان باهوش، فراتر از خصوصیات محصولات یا خدماتی که ارائه می دهند می اندیشند و با ارائه محصولات و خدمات هماهنگ تجربه ای ویژه از برند خود ایجاد می کنند.


ج- کسب رضایت مشتری و ایجاد احساس ارزشمندی محصول:

مهمترین چیزی که مشتری را از بین طیف وسیعی از محصولات یا خدمات به سمت ما می کشاند میزان ارزشمندی محصول و رضایت مشتریان است.

 

رضایتمندی مشتری در بازاریابی

 

مشتریان رضایتمند==>> خرید های مجدد از ما== >> معتبر شناختن دیگران

مشتریان ناراضی ==>> خرید از رقبا ==>> بی اعتباری محصول نزد دیگران

 

در تبلیغات آنچه مشتری را به سمت ما می کشاند یا از ما دور می کند، سطح توقعی است که ما در او ایجاد می کنیم.

 تبلیغات با سطح پایین تر از سطح واقعی محصول ما >> مشتریان راضی، اما کم

تبلیغاتی با سطح بالاتر از سطح واقعی محصول ما >> مشتری زیاد، اما ناراضی


د- بازار:

حضور در مجموعه ای که از طریق مبادله و ارتباط به برطرف سازی نیاز یا خواسته مشتری می پردازند امکان دسترسی و ارتباط با مشتریان را فراهم می نماید.


ه – ارتباط و معامله: 

تصمیم به برطرف کردن یک نیاز یا خواسته از طریق ارتباط و معامله صورت می گیرد، بازاریابی هدفی فراتر از جلب مشتری و ایجاد تراکنش با وی دارد که آن حفظ مشتری و رشد داد و ستد آینده او با ماست.

 

چرخه بازاریابی و فروش (ارتباط)

 


در این مقاله سعی کردیم اولین قدم را در چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی برداریم. این قدم خود شامل مراحلی است که در شکل زیر به اختصار آمده است .

چرخه بازاریابی نیازسنجی


در مقاله بعدی  به شرح گام دوم چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی؛ طراحی یک استراتژی بازاریابی مشتری گرا خواهیم پرداخت. ادامه دارد….


 

1 پاسخ
  1. mr.eslami گفته:

    سلام.
    خدا قوت.
    مطالب و مقالاتتون بسیار عالی و مفید بود و از مطالعه ی مطالبتون لذت بردم.
    متشکرم بابت وقت و انرژی که برای تولید محتوا های ارزشمند صرف میکنید

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *