آموزش مطالعات تحقیقات بازار
تحقیقات نشان می دهد مدیران کسب و کارهای موفق اطلاعات بسیاری در مورد مشتریان و رقبای خود دارند. بنابراین کسب موفقیت مستلزم داشتن اطلاعاتی در این زمینه ها میباشد. یک پیش بینی بازار خوب نیازمند تحقیقات بازار جامع است. مطالعات امکان سنجی بازار فرآیند جمع آوری اطلاعاتی است که شما را از نحوه ی واکنش افرادی که قصد فروش محصولات خود به آنها را دارید آگاه می سازد.
شما به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه، هنگامی که با مشتریان، راجع به کسب و کار خود صحبت می کنید و یا هنگامی که قیمت محصولات رقبا را بررسی می کنید در حال انجام تحقیقات بازار هستید. یکپارچه سازی این فرآیندها میتواند اطلاعات گرانبهایی را در مورد محصول، مشتری و بازار در اختیار شما قرار دهد. در واقع تحقیقات بازار یک سری فعالیت های سازماندهی شده جهت کسب اطلاعات در مورد بازار هدف و مشتریان می باشد.
سطح پیچیدگی تحقیقات بازار بسته به اطلاعات موردنیاز شما متفاوت می باشد. این تحقیق می تواند شامل فعالیت های ساده ای باشد که توسط خود شما انجام می شود. صرف نظر از میزان هزینه، وقت و تجربه ایی که جهت انجام تحقیقات بازار در اختیار دارید، سطحی از تحقیقات بازار می تواند به شما جهت بهبود تصمیمات و شناسایی نیازهای بازار کمک کند.
عوامل کلیدی تحقیقات بازار
تحقیقات بازار اطلاعاتی در مورد عوامل زیر در اختیار شما قرار خواهد داد:
صنعت مورد نظر
- بررسی اندازه و چشم انداز صنعت
- برآورد مسیر آینده بازار
- ماهیت صنعت
(آیا با تغییرات مداوم همراه است یا وضعیت ثابتی را داراست؟)
- شناسایی چرخه عمر بازار
( بازار در دورهی ظهور،رشد، اشباع یا افول قرار دارد؟)
رقابت در صنعت
- بررسی تمرکز صنعت
(آیا تعداد کمی تولید کننده بزرگ یا تعداد زیادی تولید کننده کوچک در آن صنعت مشغول به فعالیت اند؟)
- بررسی رقبای اصلی
(آیا به طور مستقیم باید به رقابت با آنها بپردازید؟)
- شرح موانع اصلی برای ورود یک رقیب جدید به بازار
(آیا یک رقیب جدید به راحتی میتواند وارد بازار شود؟)
- تجزیه و تحلیل تمرکز و رقابت تامین کنندگان داخلی
- بررسی رقابت قیمتی محصول در بازار
پتانسیل بازار
- بررسی اینکه آیا محصول به یک بازار یا به چندین بازار قابل ارائه است
- بررسی تقاضا و روند مصرف بازار یا بررسی بخشی از بازار که متناسب با محصول مورد نظر شما میباشد.
- بررسی پتانسیل رشد بازار و فرصت های موجود در بازار
- ارزیابی مصرف کل بازار و برآورد سهم خود از بازار مورد نظر
دسترسی به بازار فروش
- شناسایی خریداران بالقوه محصول و هزینه های بازاریابی مرتبط
- بررسی سیستم های توزیع کالا و هزینههای آن
طرح فروش
- برآورد پیش بینی فروش و مصرف
- بررسی دقت ارزیابی های انجام شده
- در نظر گرفتن پروژه های فروش تحت فرضیات مختلف
(برای مثال با در نظر گرفتن قیمت های فروش مختلف، خدمات ارائه شده متفاوت و …)
در حال حاضر به عنوان مدیر تولید خط چاپ و مونتاژ در کارخانه مرصا فعالیت می کنم. مدرک کارشناسی رو در رشته مهندسی رباتیک از دانشگاه صنعتی شاهرود گرفتم و ارشد رو در رشته مدیریت در دانشگاه تهران ادامه دادم. از سال 1396 رسما فعالیتم رو در شرکت مرصا شروع کردم و تجربیات و مطالعات شخصیم رو به اشتراک می گذارم.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !