امکان سنجی طرح تولیدی

امکان سنجی طرح تولیدی

محدود بودن منابع، ايجاب می‌کند تا از امكانات موجود به صورت بهينه استفاده شده و سرمايه‌ها به بهترين شكل ممكن به‌كار گرفته شوند. عدم استفاده صحيح از سرمايه، نه تنها سرمايه‌گذار را دچار فرصت‌هاي از دست‌رفته مي‌نمايد، بلكه ممكن است او را با زيان‌هاي غيرقابل جبران مواجه سازد. يكي از موثرترين راه‌ها، براي استفاده بهينه از امكانات موجود و هم‌چنين جلوگيري از زيان‌هاي احتمالي، در اختيار داشتن اطلاعات كافي جهت پيش‌بيني نتايج حاصل از سرمايه‌گذاري و تعيين عوامل موثر در سودآوري پروژه مي باشد،مطالعات امکان سنجی طرح تولیدی این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌آوري، طبقه‌بندي و تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به امكانات و محدوديت‌ها و هم‌چنين، پيش‌بيني سودآوري پروژه و تاثيرات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آن بر جامعه از جمله دستاوردهاي انجام مطالعات امكان‌سنجي صحيح و علمي مي‌باشد.

فرآیند امکان سنجی طرح تولیدی

امکان سنجی طرح تولیدی درواقع ابزاری برای ارزیابی ایده‌ها و پیشنهادهای ارائه ‌شده و پی‌بردن به سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی است که در راه پیاده‌سازی این ایده‌ها وجود دارد. به طور کلی  این مطالعات مقدم بر فازهای اجرایی و تجهیز و توسعه فنی می‌باشد.

امکان سنجی طرح تولیدی شامل سه بخش اصلي زير مي باشد كه بنا به حساسيت‌هاي سرمايه‌گذاران و بانك‌ها ممكن است بخش‌هاي جزئي‌تر به‌صورت مجزا مطرح شوند ولي ماهيت آن‌ها از اين سه مورد خارج نيست:

  • امکان‌سنجی فني
  • امکان‌سنجی مالي و اقتصادي
  • امکان‌سنجی بازار

آنالیز امکان سنجی

بخش‌های مختلف امکان سنجی طرح  تولیدی

  • فنی

در این بخش محصول از دیدگاه قابلیت تولید، فناوری ها و تکنولوژِی‌های مورد نیاز و فرایندهای ساخت مورد توجه قرار ‌می‌گیرد. به‌طور خلاصه خروجی این فصل روش های مختلف ساخت محصول و ملزومات ضروری و مورد نیاز برای واحدهای طراحی، مهندسی، ساخت و کنترل کیفیت را مشخص می‌کند. هم چنین کاربرد محصول و مواد اولیه عمده  نیز در این بخش مورد مطالعه قرار گرفته و محصول با مشابه خارجی از لحاظ فنی مقایسه می‌شود.

بخش‌های امکان سنجی طرح تولیدی فنی

  • مالي و اقتصادي

در امکان سنجی مالی و اقتصادی تحلیل هزینه -منفعت صورت می‌گیرد و شاخص هایی از قبیل نقطه سر به سر، دوره بازگشت سرمایه، حداقل سود مورد انتظار و … مورد برآورد قرار میگیرند. به طور کلی در این بخش مشخص می‌شود  که آیا تولید این محصول از نظر اقتصادی به صرفه هست یا خیر؟

تحلیل هزینه-فایده

  • بازار

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک پروژه امکان‌سنجی، مطالعه بازار محصول است. تا زمانی که از فروش محصول اطمینان کافی حاصل نشود، تولید و یا حتی شروع پروژه اشتباه بزرگی است و در بیش‌تر اوقات به علت هزینه‌های بالای یک پروژه شکست بزرگی را نیز به همراه خواهد داشت. به همین دلیل ابتدا باید به‌صورت منطقی شرایط چند سال آینده بازار و محصول مورد نظر و بسیاری شرایط جانبی مختلف را بررسی کرد و با نگاه مناسبی که از آینده بازار محصول وجود دارد با اطمینان دست به سرمایه‌گذاری زد.

به موازات گسترش رقابت‌های منطقه‌ای به‌دست آوردن سهم بیشتر بازار نیازمند درک و فهم دقیق  نیازهای بازار  اعم از روحی،فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیک و اخلاق مشتریان می‌باشد تا کالاهایی با جذابیت بیشتر برای خریداران تولید شود. در این صورت نرخ فروش بالا رفته و در نتیجه موفقیت‌‌های اقتصادی عظیمی را متوجه تولیدکنندگان خواهد کرد.

بخش‌های امکان سنجی طرح تولیدی بازار

جمع‌بندی

بنابراین ابتدا به شناخت فنی محصول، فناوری ها و تکنولوژی های مورد نیاز و روش های مختلف ساخت پرداخته می‌شود. اطلاعات به‌دست آمده در پايان مطالعات بخش فني، اساس بررسي‌هاي مالي طرح را تشكيل مي‌دهد. بدين ترتيب كه ارزش پولي اقلام تعريف شده در بخش فني، به عنوان اطلاعات ورودي در اين بخش مورد استفاده قرار مي‌گيرد و پس از انجام محاسبات و به‌دست آمدن روندي از وضعيت مالي طرح در سال‌هاي آينده، تحليل‌هاي لازم و مفيدي را جهت تصميم‌گيري در مورد نحوه سرمايه‌گذاري ارائه مي‌دهد و سودآوري طرح را در سال‌هاي آتي پيش‌بيني مي‌نمايد.

شرط لازم براي اين‌که در انتهاي مطالعات مالي، نتايجي که به دست می‌آوریم قابل اطمينان باشند، اين است که از ابتدا، بازار طرح را به درستي مطالعه کرده باشيم. در دنيا، نمونه‌هاي زيادي از طرح‌هاي توليدي و خدماتي وجود دارند که بدون توجه به مباحث مطالعات بازار و بدون شناخت کامل بازار هدف، تعريف و اجرا شده اند که عمدتا پس از مدت کوتاهي، با وجود برخورداري از توان فني بالا، صرفا به دليل مشکلاتي که در مرحله فروش محصول با آن‌ها روبه‌رو مي‌شدند، منجر به شکست و تعطيلي واحد توليدي يا خدماتي شده است و این اهميت بسيار زياد مطالعات امکان‌سنجي را که به عنوان اساسي‌ترين قدم، پيش از اجراي پروژه ها مطرح است نشان مي‌دهد.


مقالات مرتبط:

مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی تولید)... اهمیت داشتن یک طرح توجیهی تولید(مطالعه امکان سنجی) قبل از شروع یک کسب و کار چیست و چه مراحلی را شامل می‌شود؟ آیا انجام...
روش امکان سنجی طرح صنعتی روش امکان سنجی طرح های صنعتی چگونه است؟ مطالعات امکان سنجی طرح های تولیدی ، به مجموعه ارزیابی هایی گفته می شود که امکان...
پیش بینی بازار اگر به فکر ورود به یک بازار جدید یا عرضه یک محصول جدید هستید اولین قدم بررسی این است که؛ آیا نیاز و مشتری بالقوه ای برای...
مراحل تجاری سازی ایده های جدید و اختراعات... بسیاری از مردم تصور می کنند که داشتن یک ایده جدید یا یک تصویر کلی از محصولی جدید برای کسب سودی قابل توجه کافی است، اما ب...
آموزش مطالعات تحقیقات بازار...  تحقیقات نشان می دهد مدیران کسب و کارهای موفق اطلاعات بسیاری در مورد مشتریان و رقبای خود دارند. بنابراین کسب موفقیت مستل...
مطالعات بازار (مطالعه موردی)... برای ارزیابی نیاز و خواسته واقعی مردم و هم چنین شناسایی بازار هدف، اجرای یک مطالعه امکان سنجی بازار ضروری به نظر می رسد....
0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *