مطالعات بازار (مطالعه موردی)

مطالعات بازار

برای ارزیابی نیاز و خواسته واقعی مردم و هم چنین شناسایی بازار هدف، اجرای یک مطالعه امکان سنجی بازار ضروری به نظر می رسد.

برای اجرای یك مطالعه بازار موفق نیز لازم است تکنیک های آن را شناخته و به كار گیریم. در ادامه به بررسی برخی از این تکنیک ها همراه با نمونه های عملی از مطالعه بازار خواهیم پرداخت.

مطالعه بازار

تفکیک و نقسیم بازار

یکی از تکنیک‌های مطالعه بازار که میتواند به تحلیل دقیقتر و شفافتر آن کمک کند، مقوله تقسیم بندی بازار، تفکیک آن به بخش های کوچکتر و هم چنین پرهیز از تحلیل های کلان است که عموما جنبه کاربردی آن بسیار محدود می باشد. برای مثال؛ شرکت تک ماکارون در شرایطی وارد بازار شد که بسیاری از واحدهای صنعتی در مرحله تعطیلی قرار داشتند. اما این واحد صنعتی با توجه به مفهوم تقسیم بازار و انجام تفکیک مناسب آن، تولید و عرضه محصولات خود به بازار را آغاز نمود و از این طریق توانست تقاضای بالقوه برای محصول خود را بیابد و محصولاتش را جایگزین محصولات بی کیفیت وارداتی نماید.

تفکیک و تقسیم بازار

نمونه ای دیگر؛ کارخانه چند ملیتی  OEM می باشد، که در صدد معرفی یک خودرو جدید به بازار آمریکا بود در حالی که تجربه فعالیت در این بازار را نداشت.

لازمه ورود به این بازار، شناخت اساسی آن بود. این شناخت با بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا، موانع بالقوه برای ورود به آن و ویژگی های مشتری هایش (انتظارات و نیازها)  حاصل می شد.

تحلیلگران بازار به بررسی مشتریان فعلی و بالقوه وسایل نقلیه در بخشی از بازار پرداختند. اطلاعاتی در زمینه قیمت مورد نظر مشتریان، میزان استفاده آنها از وسیله نقلیه، فواصل طی شده روزانه، میزان رضایت آنها از وسیله نقلیه فعلی و رفتارهای خرید آنها به دست آوردند.

این مطالعات، شرکت را از یک شرایط کاملا رقابتی آگاه ساخت که در آن موانع زیادی برای ورود به این بازار وجود داشت. لذا این شرکت با کسب آگاهی به موقع از عدم موفقیت خود در آمریکا، از ورود به بازار مورد نظر صرف نظر کرد.

مطالعه بازار

تحلیل رفتار مصرف کنندگان

تحلیل رفتار مصرف کنندگان، مهم ترین عامل در شکل گیری تقاضاست و از فاکتورهای مهم، در مطالعه بازار می باشد. از آنجایی که رفتار مصرف کنندگان بر اساس ترجیحات و محدودیت های آنها ترسیم می شود؛ در تحلیل رفتار مصرف کننده باید به بررسی این موارد پرداخت.  

از آنجایی که آموزش در آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بازار نسبتا خوبی دارد، یک شرکت بین المللی تولید کننده لوازم الکترونیکی، این بازار را به عنوان فرصتی برای توسعه کار خود و کسب سودآوری مناسب دید و تصمیم گرفت کارش را با تولید ماشین حساب برای دانش آموزان مقطع ابتدایی گسترش دهد.

 از نظر تیم مهندسی، محصول جدید کاملا بدون اشکال به نظر می رسید. برای برآورد معایب احتمالی نیز، محصول به صورت آزمایشی در تعدادی کلاس ابتدایی به کار گرفته شد. این تیم به مشاهده عکس العمل دانش آموزان در برخورد با این ابزار جدید پرداختند و استقبال از آن را مطلوب گزارش کردند.

مطالعات بازار

اما پس از اینکه محصول روانه بازار شد استقبال خوبی از آن صورت نگرفت. لذا مدیر ارشد کارخانه یک تحلیلگر بازار را به خدمت گرفت تا دلایل عدم استقبال از محصول را شناسایی کند. این تحلیلگر پس از بررسی دقیق رفتار معلمان و دانش آموزان، دریافت که معلمان به روش های سنتی آموزش مشتاق تر هستند و دانش آموزان با استفاده از روش های پایه عملیاتی روی کاغذ، به محاسبه می پردازند. لذا اولین اقدام برای استفاده از این محصول،  تغییر دید معلمان و دانش آموزان بود که صورت نگرفته بود. دومین اشکال مربوط به خود ماشین حساب بود که تناسبی با سطح مهارت دانش آموزان ابتدایی نداشت.

نهایتا مدیریت عالی، پروژه را متوقف و تیم مهندسی را برکنار کرد.

مطالعه بازار

بنابراین، انجام یک مطالعه بازار می تواند منجر به کاهش ریسک های موجود و بهره گیری بهتر از فرصت ها شود و مشکلات احتمالی یک کسب و کار را پیش از بروز زیان های چشمگیر، آشکار سازد.

contact mersa


0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *