راه های افزایش فروش و جذب مشتری

برقراری رابطه درست با مشتریان درست

معمولا شرکت ها روابطشان با مشتریان را بر اساس میزان سودی که یک مشتری برای شرکت دارد تنظیم می کنند. مشتریان در واقع دارایی هایی هستند، که نیاز به مدیریت دارند و باید برای افزوده شدن تعدادشان برنامه ریزی دائمی نیاز است. افزایش فروش و جذب مشتری دو پارامتر لازم و ملزوم رشد یک کسب و کار هستند. و دائما همدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند.

بسیاری از شرکت ها تمام تلاششان برگشتن مشتریان قدیمی و به نوعی حفظ مشتریان ثابت شان است. از سوی دیگر بعضی کسب و کارها فقط به دنبال جذب مشتری جدید هستند. هرچند این استراتژی ها برای کسب و کارهای مختلف می تواند متفاوت باشد اما برای برنامه ریزی افزایش فروش و جذب مشتری در ابتدا لازم است به دو سئوال پاسخ دهید؛

  • آیا همه ی مشتریان ثابت سودآورند؟
  • برای مشتریان جدید که سود خوبی عایدمان می کنند چه کنیم؟!افزایش فروش و جذب مشتری

شناخت راه های افزایش فروش و جذب مشتری

برای یافتن پاسخ  به این سئوال که تمرکز یک کسب و کار بر مشتریان ثابت باشد یا مشتریان جدید؛ بهتر است ابتدا مشتریان را بر اساس میزان انتظارات  طبقه بندی کنیم و سپس روش ارتباط با هریک را بیان کنیم.


بیگانگان؛

بیگانگان یا در اصطلاح افرادی که هیچ وقت مشتری نمی شوند؛ جز آن دسته از مشتریانی هستند که سود کمی برای شکار شما دارند و شما هم انتظار وفاداری از آنها ندارید. پیشنهادات شرکت با نیازهای این افراد تناسب کمی دارد. و به همین دلیل هم هیچگاه مشتری نخواهند شد.

راهکار و نحوه ی ارتباط ؛ بسیار ساده است برای آنها هیچ سرمایه گذاری و وقتی نگذارید. گذر از این مشتریان برای شما بسیار سود آورتر خواهد بود به نسبت زمانی که برای جذب و یا حفظ آن ها بگذارید.


صدف ها؛

مشتریان کم سود ولی بسیار وفادار که پیشنهادات شرکت تا حد کمی با نیازهای آنها همخوانی دارد.  این گروه همانند صدف هایی هستند که به بدنه کشتی می چسبند و باعث مزاحمت می شوند. گاهی این مشتریان نه تنها سودی عاید شرکت نمی کنند که هزینه های خدمت رسانی به آنها بسیار بیشتر از سودآوری شان می شود.

راهکار و نحوه ی ارتباط؛ اگر می توانید با افزایش فروش یا افزایش هزینه های دریافتی و یا کاهش خدمات، آنها را به مشتریان سودمند تبدیل کرد؛ ارتباط با آنها توجیه پیدا می کند در غیر این صورت باید هرچه زودتر از دست آنها خلاص شوید.


پروانه ها؛

مشتریان سود آوری که به ما وفادار نیستند و تبدیل به مشتریان ثابت نمی شوند. اگرچه پیشنهادات شرکت با نیازاین دسته از مشتریان متناسب است اما فقط مدت کمی می توان از آنها لذت برد و بعد پرواز می کنند و می روند. این دسته از مشتریان به شدت بازار را رصد می کنند و دنبال بهترین فرصت ها می گردند. در نتیجه حفظ آنها به این سادگی نیست.

راهکار و نحوه ی ارتباط؛ معمولا تلاش برای تبدیل پروانه ها به مشتریان ثابت نتیجه ای نخواهد داشت. این افراد به شدت نسبت به تغییرات بازار حساس هستند و حفظ آنها  گاها به قیمت گذشتن شما از سود منطقی تان خواهد بود. در نتیجه بهتر است سعی کنید از این دسته مشتریان تنها در همان لحظه سود ببرید، و به دنبال سرمایه گذاری برای دفعات بعدی نباشید.


دوستان واقعی؛

این دسته در واقع همان مشتریان ثابت و وفادار هستند  که پیشنهادات شرکت به شدت با نیازهایشان همخوانی دارد. این افراد سودآوری دائمی و ثابت یک کسب و کار را مهیا می کنند. و به طور مستقیم در بقای سازمان تاثیرگذارند.

راهکار و نحوه ی ارتباط؛ آنچه که کاملا مشخص است  سرمایه گذاری مستمربرای ارتباط با این دسته از مشتریان است.  تلاش برای حفظ و افزایش این نوع ارتباط نباید متوقف شود. افزایش فروش و جذب مشتری برای این دسته کاملا جواب خواهد داد زیرا که این مشتریان علاوه بر خرید دائمی ؛ از تجربیات خوبشان در خصوص محصولات شرکت، با دیگران صحبت می کنند و مشتریان بیشتری برای شرکت جذب خواهند کرد.


ارائه خدمات بازاریابی و فروش اینترنتی

شرکت مرصا با داشتن تجربه ی چندین ساله در حوزه بازاریابی و فروش محصولات، خدمات بازاریابی اینترنتی برای محصولات شما را ارائه می دهد. با توجه به ورود به عصر دیجیتال و استفاده روزافزون مردم از گوشی های هوشمند و افزایش تمایل به سرچ در اینترنت برای خرید؛ حتی خریدهای روزمره، شرکت مرصا خدمات بازاریابی اینترنتی را به مشتریان خود ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران واحد بازرگانی مرصا تماس بگیرید.

مقالات مرتبط:

چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی2... چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی در مقالات گذشته به توضیح گام اول از چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی ...
روش بازاریابی و فروش شرکت های تولیدی چگونه است؟... بازاریابی محصولات تولیدی شرکت های فنی مهندسی این بار روش بازاریابی و فروش شرکت های تولیدی را به طور کامل برایتان تشریح ...
چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی... باور عمومی از "چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی" شامل پروسه ای است که یک تولیدکننده از محصولی که هیچ تحقیق...
چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی4... چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی بخش آخر: کسب ارزش از مشتری؛ در مقالات گذشته فرآیند چهارگانه چرخه بازاریابی و فروش...
روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر... روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر آنچه که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان دغدغه ی آن را دارند آشنایی و پیاده سازی روش ه...
چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی 1...  چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی در مقالات قبل چرخه بازاریابی و فروش یک شرکت تولیدی توضیح دادیم که برای جذب مش...