مطالعات امکان سنجی چیست؟

مطالعات امکان سنجی چیست؟

امکان سنجی یک محصول، پیش نیاز ضروری برای ایجاد یک کسب و کار  موفق و راه اندازی کارگاه تولیدی می باشد. این که هزینه های تغییر در محصول، پس از مرحله امکان سنجی به شدت افزایش می یابد لزوم و اهمیت انجام امکان سنجی پیش از شروع یک پروژه را آشکار می سازد. بدین منظور قبل از هرگونه اقدامی نیاز به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات داریم تا توجیه پذیری یک محصول  را پیش بینی نماییم.

معیارهای مورد بررسی در مطالعات امکان سنجی چیست؟

قدرت پاسخ گویی

  • آیا برای محصول مورد نظر  بازار وجود دارد؟
  • آیا نیاز بازار به درستی تشخیص داده شده است؟
  • کدام بازارها ممکن است از این محصول بهره ببرند؟
  • آیا مشتریان تمایل به خرید دارند و قدرت  مالی برای خرید محصول را دارا می باشند؟
  • تا چه اندازه سرمایه گذاری روی این محصول فرصت مناسبی برای سرمایه گذار می باشد؟
  • آیا محصول از نظر عملی قابل ساخت است؟
  • چه تکنولوژی ها  و قابلیت های فنی برای ساخت محصول مورد نیاز است؟

 

 رقابت پذیری

  • آیا محصول دارای قابلیت رقابت پذیری است؟
  • مزایای رقابتی محصول چیست؟
  • پایداری این مزایای رقابتی تا چه میزان است؟
  • رقابت محصول بر سر قیمت، کیفیت، ویژگی های نوآورانه، خدمات یا زمان ورود به بازار است؟
  • واکنش متقابل رقبا  در برابر ورود این محصول به بازار چه خواهد بود؟
  • موانع موجود برای ورود به صنعت مورد نظر کدامند؟
  • آیا سیاست های و طرح های حمایتی دولت شامل این بخش می شود؟

 

توجیه اقتصادی

  • آیا تخمین ما از فروش و سود واقع بینانه است؟
  • آیا هزینه های محصول توجیه اقتصادی دارد و درآمد حاصله هزینه ها را پوشش خواهد داد؟
  • آیا هزینه های تحقیق و توسعه محصول قابل تامین است؟
  • آیا محصول سودآور خواهد بود؟
  • آیا این موقعیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذار بهتر از سایر گزینه ها می باشد؟
  • آیا بازگشت سرمایه مناسبی وجود دارد؟
  • آیا ریسک ها شناسایی شده و برنامه ریزی و هزینه لازم برای پاسخ گویی به آنها در نظرگرفته شده است؟
  • آیا هزینه خدمات پس از تولید در نظر گرفته شده است؟



0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *