زنجیره تامین در صنعت الکترونیک چیست؟

زنجیره تامین در صنعت الکترونیک

زنجیره تامین عبارت است از فرآیندی که مواد اولیه طی می کنند، به محصول تبدیل شده و در فروشگاه ها توزیع می شوند تا نهایتا به دست مشتریان برسد. زنجیره تامین شامل تبدیل شدن منابع طبیعی، مواد اولیه، و قطعات به یک محصول تمام شده است. زنجیره تامین در صنعت الکترونیک مسیری است که محصول از لحضه طراحی تا بسته بندی و ارسال برای رسیدن به مشتری نهایی طی می کند. زنجیره تامین در یک نگاه برای ما مشخص می کند تمام عوامل خارجی که در تولید محصول دخیل است چیست؟

مدیریت زنجیره تامین، سازماندهی و برنامه ریزی برای تمام اجزای این زنجیره است به طوری که هدف آن بهینه سازی و افزایش کارایی در کل فرآیند است. با مدیریت درست زنجیره تامین در صنعت الکترونیک می توانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم.

 

 

 

به مثال زیر توجه کنید:


مثالی از مدیریت زنجیره تامین در صنعت الکترونیک:

یک شرکت فعال در زمینه تولید برد الکترونیکی برای تولید سنسور های اعلام گاز CO خانگی برنامه ریزی می کند. این محصول برای تولید چرخه زیر را طی می کند:

سفارشات:

  1. سفارش  ساخت PCB
  2. سفارش قطعات الکترونیک
  3. رزرو خط سفارش مونتاژ pcb (با فرض این که مونتاژ را به جای دیگری سپرده باشد)
  4. سفارش قاب تزریق پلاستیک و بسته بندی

نکات مهم در برنامه ریزی سفارشات:زنجیره تامین در صنعت الکترونیک

در تولیدات صنایع الکترونیک بسیار رایج و به صرفه است که بخش های مختلف تولید (تولید PCB، قطعات و قالب) برون سپاری شود. این برون سپاری باید در زمان مناسب پیش بینی شده و سفارش آن گذاشته شود. این که هر سفارش چقدر زمان می برد تا به دست ما برسد، حداقل میزان سفارش چقدر است و هزینه ای که بابت آن می پردازیم، همه تعیین کننده نوع و زمان سفارش گذاری است.


زمان تحویل سفارش:

زنجیره تامین در صنعت الکترونیک2مشخص است اگر قطعات شما خیلی زود تر از PCB به دستتان برسد فایده ای ندارد و نمیتوانید تولید را شروع کنید. پس برنامه ریزی سفارشات تولید باید با اطلاع از زمان تحویل هر سفارش صورت گیرد. علاوه بر این زودتر از موعد سفارش دادن هر کالا نیز در واقع ضرر است زیرا هم هزینه های انبارداری و هم خواب سرمایه را به دنبال دارد. پس اولین هدف ما از برنامه ریزی سفارشات چنین است: ترکیبی از کوتاهترین زمان ممکن و کمترین خواب سرمایه که بهینه ترین زمانبندی برای ثبت سفارشات را مشخص می کند.


تولید و مونتاژ:

زمانی که سفارشات به دست ما رسید، وارد فرایند تولید می شود. برخی تولید کنندگان نیاز هفتگی خود را سفارش می دهند، برخی نیاز ماهانه و برخی بیشتر، این که میزان سفارشات برای چه مدت از تولید باید خرید شود را با “محاسبات خواب سرمایه در انبار” می توان تحلیل و برنامه ریزی کرد.

چاپ و مونتاژ در زنجیره تامین

بر اساس این که تولید ما دائم و پیوسته است، تولید بر اساس سفارش انجام می دهیم و … برنامه ریزی تولید متفاوت است. برنامه ریزی تولید بحثی فراتر از مدیریت زنجیره تامین است و در مقالات دیگر به آن می پردازیم. در مدیریت زنجیره تامین بیش از آنکه به خود فرایند تولید توجه کنیم به ورودی ها و خروجی های آن توجه می کنیم، این که چه ورودی هایی (مواد اولیه) برای تولید لازم است و به چه خروجی (محصولی) باید برسیم. این به ما در یافتن منابع کمک می کند. منابع تامین قطعات، فروش محصولات و …

برای مثال فرض کنید در زمینه تولید محصول “اعلام گاز خانگی” به موارد زیر نیاز داریم:

  1. PCB یک لایه از جنس FR4
  2. قطعات الکترونیکی از جمله سنسور گاز ، IC ها و …
  3. قالب تزریق پلاستیک از جنس پلی کربنات
  4. بسته بندی مناسب

وقتی تمام موارد مورد نیاز تولید محصول را داشته باشیم می توانیم از آن برای بخش اول (سفارشات) استفاده کنیم.


چرخه فروش:

چرخه فروش

منظور از فروش در این مرحله، صرفا فروش ما به عنوان تولید کننده نیست. بلکه فروش از تولید کننده به توزیع کننده، توزیع کننده به فروشندگان عمده و نهایتا خرده فروشان به مصرف کننده است. به عنوان کسی که بر محصول تاثیر گذار است، با مدیریت درست چرخه فروش می توان بیشترین میزان فروش با کمترین هزینه را طراحی کرد تا همزمان با جلب رضایت مشتریان و توزیع کنندگان، خود نیز سود بیشتری داشته باشید.

متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ تولیدات صنایع دانش بنیاد ما، عدم دید درست مدیران به چرخه فرش است. در واقع مدیران بیش از آنکه کل چرخه فروش را مدیریت کنند بر فروش خود تمرکز دارند. این عمر موجب شکاف میان فروشندگان و تولید کنندگان شده و تمایل فروشندگان برای فروش محصولات تولید کننده را کم می کند.

طراحی درست چرخه فروش طراحی است که تمام ارکان تشکیل دهنده این چرخه از آن سود برده و تمایل به باقی ماندن در آن داشته باشند. چه تولید کننده، چه فروشندگان و مشتریان.

مدیریت زنجیره ی تامین

چرخه فروش محصولات الکترونیکیدر مدیریت زنجیره تامین هدف از مدیریت چرخه فروش، کاهش هزینه ها در هر مرحله (عمدتا حمل و نقل) ، افزایش دامنه توزیع محصول و کوتاه کردن زمان تحویل محصول به مشتری است. هرچه زمان رسیدن محصول به دست مشتری (از زمان تولید) کمتر باشد، هزینه های سربار کاهش یافته و قیمت نهایی محصول کاهش می یابد.

تمام آنچه گفته شد شاید امری بدیهی به نظر برسد، اما اگر تک تک موارد گفته شده را بخواهیم روی کاغذ آورده و برای آن برنامه ریزی کنیم، متوجه می شویم در پیاده سازی بسیار مشکل است. مدیریت زنجیره تامین در صنعت الکترونیک دنیای امروز امری ضروری است، اما طراحی اصولی و پیاده سازی آن در ابتدا بسیار هزینه بر است. هرچند برای سازمان های کوچک پیشنهاد نمی شود اما برای شرکت هایی که به ثبات رسیده اند برای بقا ضرورت دارد با مدیریت درست زنجیره تامین خود را در بازار رقابت حفظ نمایند.

 


خدمات شرکت مرصا

یکی از خدمات شرکت مرصا برای تولید کنندگان، مدیریت زنجیره تامین است. تخصص ما ایجاد زنجیره تامین در صنعت الکترونیک است. در صورت تمایل می توانید برنامه ریزی تولید و مدیریت چرخه محصول را به ما واگذار کنید.

زنجیره تامین در صنعت الکترونیک شامل تامین مواد اولیه (PCB, قطعات , قاب و …) حمل و نقل و فرآیند های تولید است، همه مراحل زنجیره تامین در صنعت الکترونیک را بارها و بارها آزموده ایم، برای شما نیز پیاده خواهیم کرد!


0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *