مراحل تجاری سازی ایده های جدید و اختراعات

مراحل تجاری سازی ایده

بسیاری از مردم تصور می کنند که داشتن یک ایده جدید یا یک تصویر کلی از محصولی جدید برای کسب سودی قابل توجه کافی است، اما باید دید که آیا این ایده خام قابلیت تجاری سازی و ورود به بازار را دارد. بررسی مراحل تجاری سازی  ایده شما را در تصمیم گیری یاری خواهد رساند.

 

ارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایده

مراحل تجاری سازی ایده ها به شرح زیر میباشد:

  • تست و آزمایش ایده

در این مرحله ابتدا باید ایده خود را  سبک و سنگین کرده و مورد آزمایش  قرار داد، برای این منظور باید یک نمونه اولیه از محصول ساخته شود چرا که اگر یک نمونه اولیه از محصول وجود نداشته باشد نمی توان با قطعیت اظهار نظر کرد.

بنابراین اولین گام، تلاش برای تبدیل آن ایده به یک نمونه اولیه از محصول می باشد. بسیاری از اختراعات موفق دارای چندین نمونه اولیه هستند که به تدریج بهبود یافته است. این نمونه های اولیه به عنوان پیش بینی کننده های موفقیت محصول مطرح هستند.

سپس باید این نمونه اولیه را در اختیار یک مشتری واقعی و برای پاسخگویی به یک نیاز واقعی قرار داد تا ایراداتی که مشتری شناسایی می کند را نیز برطرف نمود.

 ارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایده

  • ارائه و مستند سازی ایده یا اختراع

در مرحله بعد باید با مراجعه به مراجع رسمی و طی مراحل قانونی ایده یا اختراع خود را به ثبت رسانید. قبل از ثبت اختراع بایستی مواردی نظیر اطلاعات خصوصی کسب و کار، برندها و لوگوها، میزان نوآوری محصول، عدم  تخطی حقوق سایرین بررسی گردد.

یک برگه ثبت اختراع باید شامل موارد زیر باشد:

عنوان

خلاصه ای از ایده یا اختراع

نام اختراع

نام صاحب اختراع

تاریخ انتشار

شماره ها و کدهای تجاری

 عملکرد فنی محصول و همچنین نیاز یا مشکلی که توسط این محصول برطرف می شود نیز بایستی شرح داده شود.

قسمت آخر نیز شامل ادعای شما مبنی بر حفظ حقوق قانونی مربوط به ایده یا اختراع می باشد. این حفاظت ها بر اساس نوع محصول متفاوت بوده و مانع از کپی برداری محصول شما توسط دیگران می شود و شامل حقوق مالکیت مادی و معنوی، کپی رایت و…. می باشد.

 

ارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایده

  • ارزیابی بازار محصول

ارزیابی بازار، سومین مرحله از مراحل تجاری سازی ایده می باشد که برای بررسی آن باید به دو سوال کلی پاسخ داد:

آیا امکان موفقیت شما در این بازار وجود دارد؟ارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایدهارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایده

برای موفقیت در بازار چند شرط وجود دارد:

به مشتری دسترسی داشته باشید و بتوانید مشتری هدف خود را شناسایی کنید.

مشتری هدف را از وجود محصول خود آگاه کنید.

قادر باشید یک سری ارزش های اضافی و مکمل برای محصول خود ایجاد کنید.

 ارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایدهآیا بازار  مورد نظر ارزش ورود را دارد؟

برای ارزیابی ارزش بازار، پاسخ به سوالات زیر می تواند راهگشا باشد:

چه تعداد از مصرف کنندگان از این محصول استفاده خواهند کرد؟

چه تعداد از مصرف کنندگان در حال حاضر از محصولی مشابه استفاده می کنند؟

میزان مصرف آنها چقدر می باشد؟

میانگین قیمت محصولات مشابه چقدر می باشد؟

پیش بینی شما  از سود چه میزان می باشد؟

ارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایده

  • تامین منابع فنی و مالی مورد نیاز

در این مرحله باید تمام منابع و تجهیزات فنی مورد نیاز و هم چنین سرمایه های مورد نیاز جهت اجرای طرح برآورد و راهکارهایی جهت تامین آنها ارائه گردد.

هرچه  ایده شما به سرمایه اولیه کمتری نیاز داشته باشد، شانس بیشتری برای موفقیت دارد. هم چنین دقت پیش بینی های شما در مرحله قبل و ارائه این پیش بینی ها به صورت آمار و ارقام قابل اتکا نیز می تواند موجبات جذب سرمایه گذار برای طرح شما را فراهم آورد.

  • کسب مجوزهای لازم و شروع به کار

آخرین مرحله از مراحل تجاری سازی ایده کسب مجوز و شروع به کار می باشد. در این مرحله پس از کسب اطلاعات و مجوزهای لازم، بهترین راه برای معرفی محصول مورد نظر به بازار شناسایی می شود.

تیم ما، شما را در ارزیابی ایده و بررسی راهکارهای  مورد نیاز جهت تجاری سازی ایده تان یاری خواهد کرد.

 

ارزیابی اقتصادی, ارزیابی ایده, امکان سنجی طرح, تجاری سازی اختراع, مراحل تجاری سازی ایده


در حال حاضر به عنوان مدیر تولید خط چاپ و مونتاژ در کارخانه مرصا فعالیت می کنم. مدرک کارشناسی رو در رشته مهندسی رباتیک از دانشگاه صنعتی شاهرود گرفتم و ارشد رو در رشته مدیریت در دانشگاه تهران ادامه دادم. از سال 1396 رسما فعالیتم رو در شرکت مرصا شروع کردم و تجربیات و مطالعات شخصیم رو به اشتراک می گذارم.

8 پاسخ
  1. مریم محمدی گفته:

    سلام.بنده حدود صد تا ایده وطرح نو دارم.عضو پارک فناوری هشترود نیز هستم.حاضر به همکاری هستم.کمکم میکنید؟

    پاسخ
  2. مژده گفته:

    بررسی تحاری بودن ایده یا تجاری سازی ایده های مسب و کار و استارتاپی رو میشه به شتابدهنده هایی مثل پیدایش و… هم سپرد.

    پاسخ
  3. امير گفته:

    جالب اينجاست كه براي تجاري سازي حتي يك سايت شماره اي نگزاشته من اميرم و 64 اختراع ثبت شده و نشده دارم كسي خواست ميفروشم اما

    پاسخ
  4. باقریان گفته:

    من توی پیدایش خونده بودم تجاری سازی ایده توی بحث راه اندازی استارتاپ ها هم خیلی مهمه
    ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ
    • اهورا گفته:

      دقیقا یکی از مراحل مهم درراه اندازی استارتاپ ها تجاری سازی ایده هست. اکثرا این کارر رو شتابدهنده هایی مثل پیدایش، دیموند و… انجام میدن

      پاسخ
  5. اصغر قره داغی بیاتی گفته:

    سلام خسته نباشین من یک محصول صنعتی ثبت کردم ،جهت تولیدمحصولم نیاز به مشاوره دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *