برد سبز چیست

اغلب چاپ برد مدارچاپی به رنگ سبز انجام می شود. اگرچه بردهای آبی و زرد نیز در بازار موجودند اما  به نسبت بردهای سبز رنگ تعداد کمتری دارند. سوالی که در اینجا به دنبال پاسخگویی به آن هستیم این است که: چرا بیشتر مواقع چاپ برد مدارچاپی با رنگ سبز انجام می شود؟

این سوال نه تنها برای افراد ناآشنا به الکترونیک پیش میاید؛ بلکه گاها مهندسان الکترونیک هم از دلایل آن آگاهی کافی ندارند، ما در این مقاله با توجه به منبع علمی سایت seeedstudio به بررسی دلیل سبز رنگ بود pcb ها می پردازیم.

علت رنگ سبز برد مدارچاپی چیست؟

تنها قسمت سبز رنگ یک برد، پوشش بیرونی آن است که به نام لایه ی محاقظ یا سولدر شناخته می شود. این قسمت متشکل از نوعی رزین سخت شده با ماده ی رنگی است  که برای افزایش استحکام بردها استفاده می شود.

چاپ برد مدارچاپی مرصا

هدف لایه سولدر، محافظت از مسیرهای در مقابل رطوبت و گرد و غبار و کنترل روند لحیم کاری است. لایه ی اصلی یک برد مدار چاپی به رنگ زرد کمرنگ است. اما لایه ی سولدر می تواند به رنگ های آبی، قرمز، زرد، سیاه و سفید باشد. حتی جالب است که رنگ های نا متعارف مانند نارنجی، صورتی، بنفش رنگ های مات و ترکیبی هم در برد ها کاربری دارند. اما چرا رنگ سبز متعارف است؟

1. کاهش خستگی چشم در هنگام کنترل کیفی

متخصصان مغز و روان شناسان بر این باورند که طول موج نور سبز تاثیرات آرام بخشی را بر بدن انسان دارد. رنگ سبز میتواند خستگی را کاهش دهد. همچنین متخصصان دریافتند که حسگرهای چشم انسان به نور سبز حساسیت بیشتری دارد.

چاپ برد مدارچاپی

اگرچه امروزه در آخرین مرحله چاپ برد مدارچاپی از تکنیک های تخته میخ و AIO برای تست نهایی و کنترل کیفی بردها استفاده می شود اما برای اصلاح ایرادات و شارژ قلع هنوز هم به تست چشمی نیاز است رنگ سبز با کاهش میزان خستگی چشم تشخیص خطا را تسهیل می کند.

2. ایجاد دقت بیشتر در تولید

رنگدانه های  شیمیایی بر عملکرد رزین مورد استفاده در لایه ی سولدر تاثیرگذارند. رنگدانه های شیمیایی رنگ سبز انعطاف پذیری بیشتری به رزین می دهند. در نتیجه بصورت مستقیم بر دقت و ظرافت تولید تاثیر می گذارند. دقت فاصله ی بین دو پد در آیسی ها و قطعات smd بسیار ضروری است.  چراکه مانع اتصالی بین دو پد می شود.

  • چاپ برد مدارچاپی شرکت مرصارنگ سبز، تنها رنگی است که می تواند به طور قابل اطمینانی تا فاصله ی 0.1mm بین دو پد را ایجاد کند.
  • رنگ های قرمز، زرد و آبی می توانند فاصله ی 0.12mm  بین دو پد را ایجادکنند.
  • و رنگ های سیاه و سفید فاصله ی 0.15mm را بین دو پد ایجاد می کنند.

 

برای مطالعه دقیق نکات کاربردی هنگام سفارش برد مدار چاپی  کلیک کنید .

3. رنگ سبز رایج تر است

چاپ برد مدارچاپی مرصا الکترونیکبا توجه به رایج شدن رنگ سبز برای بردهای الکترونیکی عمده تولیدات آن به رنگ سبز است. در نتیجه رنگ سبز به عنوان رنگ پیش فرض بردهای الکترونیکی پذیرفته شده و هزینه ی جداگانه ای بابت آن از مشتری دریافت نمی شود. در حالیکه تولید کنندگان برای تولید بردی با رنگ هایی به جز رنگ سبز هزینه ی جداگانه دریافت می کنند.

4. نمونه سازی با این رنگ بصرفه تر است

تولیدکنندگان برای بردهای با تیراژ پایین بردهایی با رنگ غیر از رنگ سبز را قبول نمی کنند. زیرا که رنگ سبز عمومی تر است. معمولا برای بردهایی که درمرحله نمونه سازی قراردارند و تعداد آنها تیراژ محسوب نمی شود؛ تمامی سفارشات با هم در یک شیت چیدمان می شوند. هدف از این کار کاهش ضایعات فیبر است.

افزودن ویژگی های خاص مانند رنگ خاص پوشش سولدر یا ضخامت خاص برای بردهای نمونه منجر به لغو سفارش از طرف تولیدکنندگان می شود زیرا که ضایعات مواد اولیه تولید بسیار بالا می رود.

اگر تولید کننده نیز بپذیرد که با این شرایط برای شما تولید کند؛ هزینه ای چند برابر بیشتر از سفارشات معمولی باید بپردازید. با محدود کردن انتخاب های خاص؛ امکان کاهش هزینه تولید برد را برای تولیدکننده فراهم می کنید.

کلام آخر

برد سبز چیست؟ اکثر کارشناسان و فعالان در حوزه مونتاژ برد الکترونیکی، با رنگ سبز آنها آشنایی دارند. اما شاید ندانند چرا اغلب برد های PCB به این رنگ تولید می شوند. رنگ سبز از خستگی چشم جلوگیری می کند و استفاده از آن رایج تر و به صرفه تر است. همچنین موجب افزایش دقت در هنگام تولید می شود. شرکت مرصا به عنوان یکی از شرکت های دارای امتیاز دانش بنیانی است که متشکل از تیم جوان اما با تجربه و مسلط به صنعت برق و الکترونیک است و ارائه دهنده ی انواع خدمات طراحی بردهای الکترونیکی، چاپ برد مدارچاپی و مونتاژ بردهای dip و smd است. شما می توانید برای ثبت سفارش چاپ برد مدارچاپی خود با هر رنگ و ابعادی در تیراژ بالا و با کیفیت عالی از طریق لینک زیر با همکاران واحد تولید ما ارتباط گرفته و سفارش خود را ثبت نمایید